Tuesday, April 14, 2009

Halaju vs Tekanan

when I was in high school, i asked my physics teacher about pressure. A normal human body has 14.7 psi pressure exerted on him. 14.7 psi is equal to 1 atm and equal to 20 m of water. as the pressure is define by rho*g*h, u have to dive 20 metres into the water (normal water, for a sea water, u have to go less that that, tp almost that depth lah sbb how much sea water density can differ dgn normal water pun btw) to double the pressure we r daily exerted. or in more simplistic word, the pressure we r having right now is equal to if we r carrying sebalang air yang tinggi balang tersebut adalah 20 meter. besar kan...

tekanan pula didefinasikan sebagai daya/luas kawasan terkesan daya. pada daya yang sama, semakin luas kawasan terkena daya, semakin kuranglah tekanan. atau semakin kecil luas kawasan terkena daya, semakin besarlah tekanan.

Pasal halaju pulak, selalunya kita merasakan kita static, tidak bergerak. hakikatnya kita bergerak bersama2 bumi di atas paksinya yg tersendiri selaju 1609.344 km dlm 1 jam. itu belum tambah dengan hajalu bumi menjauhi planet2 lain dlm galaksi, n halaju galaksi yang menjauhi galaksi2 lain kat outerspace. my point is, even we think we r static, actually we r moving, moving really2 fast.

Bring this 2 concepts into our daily life. Rasanya byk waktu dlm our daily life kita rs dunia sekeliling kita sgt laju dan kita sgt perlahan. semua laju mengejar apa yang diorang nak. kita selalu rs kita sgt slow. slow buat tu, slow buat ni, kadang2 kita tak mampu nak cope with this speed. n kita ketinggalan. berapa ramai dari kita yang sebenarnya bijak tp slow. mereka yang bijak tp slow adalah biasanya mangsa keadaan sbb obviosly bijak je tak cukup. kelajuan membuat sesuatu adalah penting juga.mungkin slow itu datangnya dari tekanan yang kita hadapi. dalam membincangkan masalah halaju dan tekanan, suka saya meruju kepada hukum bernoulli yang antara lain katanya halaju adalah berkadar songsang dengan tekanan. semakin kurang tekanan semakin laju sesuatu benda itu. ini benar dan asas hukum inilah terciptanya kapal2 terbang dan apa2 benda terbang seangkatan dengannya. so, sekiranya tekanan rendah, maka semakin laju lah kita. nampak sgt2 mudah, untuk kembali bergerak laju, catch up dgn dunia yang laju, apa yang kita perlukan adalah berusaha bagaimana mengurangkan tekanan. so, cara mengurangkan tekanan adalah dengan menambah luas kawasan terkena daya. caranya mungkin pelbagai.

1. maybe kita boleh share tekanan kita dengan orang2 terdekat..mungkin kawan2, ibu ayah, isteri atau boss (kalau boss membantu ahh, biasanya tak)

2. membuka seluas2nya keupayaan berfikir kita (atau dalam bahasa penjajahnya open up our mind)

3. melapangkan dada maybe (better explanation adalah dlm surah alam nasyrah kot...)

4. memerhati dan berfikir, ada org lain yang lebih hebat tekanannya. ini membuatkan kita lebih apresiasi terhadap kawasan daya yang kita ada.

so, kita boleh atasi benda ini.so, just relax n kita pikilah sama2 ye...(stole your line, nabil)...

4 comments:

Anonymous said...

Article yng bagus bro,

camner pula dgn friction/daya geseran sasuatu benda yng bergerak ngan persekitarannya (contact area). Ade kesan tak kepada kelajuaannya? Mkin anda boleh menghuraikanya juga.

juzLe said...

insyaALLAH sy akan cuba menghuraikannya dlm entry yg akan datang.

juzLe said...

btw,tima kasih d atas comment

len said...

aku x bc pong...bc yg 1,2,3 je..mls nak phm